Keď v roku 2009 Mate Rimac v chorvátskom mestečku Sveta Nedelja založil rovnomennú spoločnosť Rimac Automobili, tak pravdepodobne ani len netušil, že o pár rokov neskôr mu budú s ponukami na spoluprácu klopať na dvere top manažéri z top automobilov koncernov! Dnes patrí automobilka Rimac spolu s dovolenkovými rezortmi, krásnou prírodou či športovými talentmi k top klenotom malej krajiny na severozápade balkánskeho polostrova. Čaro mladej značky je zameriavajúcej sa na výrobu vysokovýkonných superšportov je totiž ukryté v sofistikovaných technológiách, ktoré do praxe aktuálne prenáša model Nevera.
Obdobie pred Neverou
Automobilový fanúšikovia možno netušia, že Rimac sa nesústredí len na výrobu superšportov. Jeho značka je rešpektovaná aj ako producent špičkových e-bajkov. Sen o výkonnom elektromobile z Chorvátska začal naberať reálne kontúry v časoch, keď Mateja prerobil pôvodné BMW E30 na pretekársky špeciál s elektrickým pohonom! Dva roky po založení spoločnosti predstavil Rimac na autosalóne vo Frankfurte model Concept One. Elektrický superšport zaujal predovšetkým špičkovou technológiou a celkovou vyladenosťou. Neskôr sa objavil aj v pozícii riaditeľského „pace car“ počas pretekov elektrickej Formuly E.

Na celom projekte je najviac šokujúce, že Chorvátom sa za extrémne krátky čas podarilo vyvinúť a postaviť top technologicky špičkový produkt. Rimac Automobili si tu zároveň v porovnaní s globálnymi automobilovými gigantmi vystačil v podstate s len symbolickým rozpočtom! Značka sa aj preto automaticky zaradila medzi top technologických lídrov v segmente elektrického pohonu. Dnes vlastni podiel v značke Rimac napríklad Porsche. Chorváti okrem toho spolupracuje aj so značkami Aston Martin, Koenigsegg, Renault alebo Hyundai a Kia.
Stredomorská búrka na scéne
Z prvého elektrického superšportu Concept One s cenovkou 1-milón EUR sa v sériovej podobe vyrobilo len 88 kusov. Pri nástupcovi má značka už citeľne smelšie plány. Pri vývojovej fáze sériového modelu Nevera používal Rimac onačenie Concept Two. Výsledný produkt sa od pôvodného konceptu odlišuje až natoľko, že mu automobilka dopriala nové označenie. Aj keď názov Nevera v slovenčine neznie príliš optimisticky, tak v domovskom jazyku ide o pomenovanie pre rýchlu a neočakávanú stredomorskú búrku. A presne taký má byť Rimac Nevera aj v porovnaní s konkurenciou! Hneď na začiatok, treba zdôrazniť, že drvivá väčšina všetkých kľúčových automobilových kompomentov elektrického superauta bolo vyvinutých doma v Chorvátsku. To platí aj aj pre batérie a systém pohonu.

Dych berúce výkonové parametre
Komplexnú technologickú vyspelosť modelu Rimac Nevera najlepšie podčiarkujú technické parametre. Srdcom elektromobilu je výkonná batéria s kapacitou až 120 kWh. Lithium-mangán-niklová konštrukcia akumulátora pozostávajúca z 6960 samostatných článkov s tekutým chladením. Batéria je samozrejme uložená v odolnom a veľmi pevnom module v tvare písmena H. Ten ako taký vo významnej miere zvyšuje celkovú tuhosť vozidla. Sofistikovaný tvar batérie zároveň prispieva nielen k nízkemu ťažisku ale aj ideálneho rozloženiu hmotnosti v pomere 48/52. Akumulátor už teraz počíta s teoretickým nabíjacím výkon 500 kW. Ten dnes ale špičkové sériové nabíjacie stanice nepodporujú. Pri adekvátne výkonnej nabíjačke je Neveru možné dobiť na 80% dojazdu aj napriek tomu už za 22 minút! O pohon všetkých kolies sa starajú celkovo až štyri elektromotory.
Predné si vystačia s jednostupňovou prevodovkou a dvojica na zadnej náprave už spolupracujú s unikátnou dvojstupňovou prevodovkou. Rimac Nevera v sumári ponúka neuveriteľný výkon 1914 koní a krútiaci moment až 2360 Nm. O prenos výkonu na cestu sa musí logicky postarať aj automobilkou špeciálne vyladená trakčná kontrola All Wheel Torque Vectoring druhej generácie. Maximálna rýchlosť dosahuje šialených 412 km/h. Ešte impozantnejšie pôsobí zrýchlenie. Z pokoja na 100 km/h na tento úkon Nevera potrebuje len 1,85 sekundy. Za 9,3 sekundy už dokáže dosiahnuť rýchlosť 300 km/h!

O skrotenie takejto výkonovej nálože sa starajú výkonne karbóne keramické brzdy značky Brembo. Brzdová sústava inteligentne spracuje s rekuperačnou jednotkou. Vďaka tomu sa ani pri extrémnej záťaži ani jeden z komponentov potencionálne neprehrieva. Hmotnosť ťažkej batérie kompenzuje karoséria z uhlíkových vlákien. Dizajn elektrického superauta bol prispôsobený čo najefektívnejšej aerodynamike. Tá je v sérii o viac ako tretinu účinnejšia ako tomu bolo v prípade štúdie Concept Two. Nevera zároveň ponúka moderný koncept dvojmiestnej kabíny s prevahou digitálnych riešení.
Beštia viacerých tvári
Vďaka dostupným jazdným módom dokáže Rimac Nevera v jednom balení ponúknuť automobil viacerých tvári. Pre extrémnu športovú jazdu sú určené módy Sport a predovšetkým Track. V režime Drift sa elektromobil mení na driftovacie monštrum. Naopak v režime Comfort by malo ísť o „pohodlné“ cestovateľské GT. Poslednou možnosťou je režim Range, ktorý by mal byť zárukou čo najlepšieho dojazdu. Samotný výrobca v tomto prípade hovorí o veľmi peknom dojazde na úrovni 550 km. Chorváti plánujú zo svojej elektrickej búrky vyrobiť celkovo len 150 kusov. Výsledná astronomická cenovka 2-miliony EUR napriek tomu šokuje rovnako ako celý Rimac Nevera. Prvým zákazníkom sériového modelu s poradovým číslom 001 je majster sveta F1 Nico Rosberg.

Rimac Nevera
Motor: štyri elektromotory
Maximálny výkon: 1408 kW (1914 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 1,85 s
Maximálna rýchlosť: 412 Km/h
Cena: 2-mióny EUR
Autor: Peter Hlačik
Foto: Rimac Automobili