Značka Renault sa do histórie automobilizmu stihla zapísať množstvom unikátnych technologických riešení. Zaujímavá je napríklad funkcia 4control, teda aktívne natáčanie kolies zadnej nápravy. Za zmienku stojí rozhodne aj plne elektrický model Zoe, ktorý je európskym lídrom vo svojej kategórii. Čoraz prísnejšie emisné normy nútia výrobcov elektrifikovať väčšinu modelového portfólia. Francúzi preto prichádzajú s novinkou v podobe elektrického medzistupňa, reprezentovaným úplne novou hybridnou technológiou E-Tech. Francúzsky výrobca si tradične drží dominantné postavenie v segmente malých automobilov. Sem sa okrem hatchbacku Clio radí aj súrodenecké SUV Renault Captur. Nikoho preto neprekvapí, že nová hybridná technológia debutovala aj v modeli Clio, resp. Captur. My sme technológiu E-Tech podrobili redakčnému testu práve v obľúbenom SUV.
Nový plug-in hybridný model Renault Captur E-Tech 160, pozostávajúci z benzínového atmosférického 4-valca s objemom 1,6 litra a elektrosústavy, doplnený o úplne novú multimódovú automatickú prevodovku a v špičkovej výbave Intens nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Renault.
Rýchle fakty:
- Modely značky Renault z béčkového segmentu patria dlhodobo medzi najpredávanejšie automobily európskeho trhu! Aj nová generácia SUV modelu Captur dokázala v tomto smere plynule nadviazať na obrovskú popularitu svojho predchodcu.
- Francúzi v súvislosti s čoraz prísnejšími emisnými normami prednedávnom doplnili modelovú rodinu Captur o hybridnú verziu s prívlastkom E-Tech. Na rozdiel od súrodeneckého samodobíjacieho modelu Clio ponúka SUV vyspelejší a výkonnejší variant v externe dobíjateľnej plug-in hybridnej verzii.
- Po vizuálnej stránke sa novinka od modelov s konvenčným pohonom líši len v drobných detailoch. Všeobecne dizajnovo štýlový model pripomína špičkovú technológiu v útrobách, okrem zelených evidenčných čísel, prostredníctvom decentných štítkov s nápisom plug-in hybrid.
- Rovnakého trendu sa drží aj moderný a hodnotný interiér. Plug-in hybridnému pohonu bol prispôsobený prístrojový panel, funkcie infotainmentu a čisto elektrický model Zoe pripomína aj originálny volič automatickej prevodovky. V rámci praktického využitia treba pri verzii E-Tech počítať so skromnejším objemom batožinového priestoru.
- Captur E-Tech v prvom rade prekvapuje suverénnymi jazdnými vlastnosťami, pod ktoré sa podpísalo aj nezávislé zavesenie všetkých kolies. Čisto na elektrinu dokáže v závislosti od spôsobu využívania absolvovať 40 až 50 km. Príjemné prekvapenie nastáva aj po vybití batérie, kedy sa E-Tech zmení z elektromobilu na adekvátne úsporný klasický hybrid.
Fotogaléria Renault Captur E-Tech
Malé SUV Renault Captur bolo premiérovo predstavené v roku 2013. Francúzska automobilka v tých časoch dokonale zachytila obrovský boom subkompaktných mestských crossoverov a z pôvodného modelu Captur sa stal veľmi rýchlo predajný hit. Pod úspech pôvodného modelu sa podpísal nielen atraktívny dizajn, ale aj filozofia značky Renault, ktorá tento model zacielila prioritne na mesto. Najmenšie SUV s diamantom v znaku aj preto nedostalo pohon všetkých kolies, ktorý by ho vo finále zbytočne predražoval.
Po viac ako 1,2 milióna predaných kusov si Francúzi dali mimoriadne záležať aj na nástupníckom modeli. Druhú generáciu modelu Captur sme spoznali v roku 2019 a nový model dokázal plynule nadviazať na úspech svojho predchodcu. Po technickej stránke ide aj v tomto prípade o blízkeho príbuzného najnovšej generácie modelu Clio. Renault okrem zvýšenej tuhosti karosérie a lepšej aerodynamike nešetril ani na poli technológií. Okrem bohatej výbavy a moderných asistenčných systémov púta pozornosť aj filozofia Drive to Future.
Pod týmto pojmom si treba predstaviť účinnú elektrifikáciu, ktorú do sériovej podoby prinášajú hybridné modely s prívlastkom E-Tech. Moderný koncept pohonu dokáže v budúcnosti podľa automobilky plnohodnotne nahradiť dokonca aj vznetové motorizácie, pričom s ich ďalším vývojom Renault nepočíta! Okrem testovaného modelu, ktorý je historicky prvý plug-in hybrid s logom Renault, sa technológia E-Tech objavila aj pri modelovom rade Megane a v zjednodušenej verzii v podobe tzv. samonabíjacieho hybridu aj pri modeli Clio.
Základným stavebným kameňom plug-in hybridnej technológie E-Tech je v princípe veľmi odolný atmosférický benzínový 4-valec s objemom 1,6 litra a samostatným výkonom 91 koní. Spaľovaciemu motoru sekunduje elektromotor s výkonom 69 koní. Ten čerpá elektrickú energiu z 9,8 kWh batérie umiestnenej v zadnej časti vozidla. Kombinovaný výkon sústavy dosahuje 160 koní. Automobilka v oficiálnych materiáloch sľubuje elektrický dojazd na úrovni 50 km, resp. až 65 km pri čisto mestskom používaní.
Inovatívnou pýchou technológie E-Tech je značkou Renault patentovaná multimódová automatická prevodovka, ktorej vývoj trval približne 10 rokov. Prevodovka disponuje dvomi prevodmi pre elektrickú jazdu a štyrmi prevodmi pri jazde s využívaním spaľovacieho motora. Ďalšou zaujímavosťou je absencia klasickej spojky. Tú nahrádza druhý elektromotor, ktorého úlohou je vzájomná synchronizácia jednotlivých prevodov. Okrem špičkovej plug-in hybridnej verzie je model Captur naďalej k dispozícii aj s klasickými zážihovými motorizáciami a v ponuke nechýba ani verzia prispôsobená spaľovaniu LPG.
Dizajnové emócie
Vzhľad a atraktívne línie patria medzi najdôležitejšie atribúty, ktoré predávajú nové automobily. Toto konštatovanie naberá ešte významnejší rozmer v dynamicky sa rozvíjajúcom segmente malých crossoverov. A práve zmysel pre dizajn patrí medzi tradičné priority značky Renault. Dôkazom toho sú prakticky všetky nové modely tohto francúzskeho výrobcu, ktoré jednoducho vedia opticky upútať. Široké možnosti osobnej personalizácie dopĺňajú pri modeli Captur okrem pestrých farebných odtieňov aj verzie s kontrastne lakovanou strechou.
Sebavedomej prednej časti testovaného exempláru dominujú atraktívne oblé tvary. Za optickú dominantu tohto priestoru možno označiť autentickú masku chladiča s výrazným fabrickým logom, ktoré zabieha až do línie prednej kapoty. Dynamický nádych podčiarkuje športovo ladený predný nárazník s reálne funkčnými postrannými prieduchmi! Tvar predných full LED svetlometov s výbežkom denného svietenia v tvare písmená C je typickým dizajnovým prvkom nových modelov značky Renault. Výkonná svetelná technológia LED Pure Vision Performance ponúka presvedčivý výkon predovšetkým v stretávacom móde. Pri diaľkových svetlách mi k úplnej dokonalosti predsa len chýbal o niečo presvedčivejší dosvit. Pochváliť tu však treba špičkovo fungujúce automatické prepínanie diaľkového módu.
Bočná línia prostredníctvom výrazného ochranného oplastovania pripomína spojitosť so svetom SUV modelov. Testovaný exemplár z hľadiska celkového imidžu disponoval aj štýlovou dvojfarebnou kombináciou. Výraznú modrú metalízu s prívlastkom Iron tu dopĺňa dynamicky ladená strecha v čiernej farbe. Prechod medzi jednotlivými farebnými odtieňmi zvýrazňuje nielen „céčkový“ stĺpik s efektom „plávajúcej“ strechy, ale aj pochrómovaná lišta kopírujúca spodnú líniu bočného presklenia. Na prítomnosť plug-in hybridnej technológie na palube v tomto priestore odkazuje decentný emblém na centrálnom stĺpiku karosérie. Pozornému oku neunikne ani modrý motív zakomponovaný do dizajnu 17-palcových diskov z ľahkých zliatin.
Minimalistický štítok pripomínajúci technológiu E-Tech je prítomný aj v zadnej časti vozidla, konkrétne na piatych dverách. Zadným partiám vo všeobecnosti ale jednoznačne dominujú koncové LED svetlá s originálnym svetelným podpisom. Masívny plastový zadný nárazník s pochrómovanými doplnkami ešte viac ozvláštňuje kontrastná strieborná nábehová lišta. Pod ňou, resp. v priestore pod vozidlom je uložené aj vyústenie výfukového systému spaľovacieho motora.
Hra na efekt pokračuje aj v interiéri
Ešte pred vstupom na palubu musím aj v prípade aktuálne testovaného modelu s logom Renault pochváliť veľmi dobre vyriešený bezkľúčový prístup. Captur už na tesnejšie priblíženie sa k vozidlu s kľúčikom – „kartou“ vo vrecku reaguje odomknutím všetkých dverí! Ten istý scenár v podobe zamknutia vozidla sa automaticky zopakuje aj pri opätovnom vzdialení sa od vozidla. Príslušnosť ku kategórii SUV pripomína užitočný detail, reprezentovaný dôkladným prerytím prahov všetkých dverí.
Interiér sa po dizajnovej stránke citeľne inšpiroval novou generáciou modelu Clio. Vzhľadom na príslušnosť k danej kategórii vozidiel treba pochváliť celkový wow efekt s prémiovým nádychom. Palubná doska a okolité obklady ponúkajú pestrý mix materiálov, z ktorých mnohé prekvapujú svojou kvalitatívnou stránkou. Za precízne tu možno označiť aj dielenské opracovanie.
Verzia E-Tech sa podobne ako pri exteriéri ani v kabíne zásadne neodlišuje od konvenčných súrodencov. Plug-in hybridnému pohonu bol logicky prispôsobený prístrojový panel. Testovaný exemplár vsádza výhradne na plne digitálne riešenie s kvalitnou grafikou. Layout, resp. vyobrazovací mód sa mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Vodič môže okrem toho v každom režime jazdy vždy uprednostniť aj vyobrazenie mapového podkladu. V princípe jednoduché a prehľadné stvárnenie palubného počítača to príliš nepreháňa s množstvom dostupných údajov v menu. Napriek tomu chcem pochváliť súbežné vyobrazenie spotreby paliva a elektrickej energie.
Na aktuálne automobilové trendy reaguje aj najvyššia verzia multimediálneho rozhrania s vertikálne dotykovým displejom, ktorý je orientovaný v smere na vodiča. Grafická stránka tu opäť dosahuje veľmi vysokú úroveň. Testovaná top verzia rozhrania Easy Link ponúka okrem on-line pripojenia aj širokú škálu možností osobného prispôsobenia, tradične aj množstvo zaujímavých aplikácií. Mnohé z nich sú tu logicky prispôsobené práve plug-in hybridnému pohonu. Okrem aktuálneho vyobrazenia cien paliva v okolí vozidla treba pochváliť aj dobre fungujúci navigačný modul s aktuálnymi informáciami o dopravnej situácii. Z ostatných zaujímavých aplikácií vyberám počasie, resp. vyhľadávanie nabíjacích staníc v okolí vozidla. V danom segmente si palec hore zaslúži aj dostupnosť rozhrania štyroch kamier, ktoré monitorujú okolie vozidla.
Renault si dal pri modeli Captur veľmi záležať aj na celkovej ergonómii. S odmyslením si tradičného ovládania audia vpravo pod volantom musím pochváliť prítomnosť modulov s klasickými ovládačmi a tlačidlami. Pod centrálnym displejom sa nachádza praktická hardvérová „klávesnica“ s dôležitými funkciami. Funkčnej klasike ostal verný aj samostatný modul klimatizácie s intuitívnym ovládaním.
Zaujímavo je pri verzii E-Tech vyriešený volič prevodovky. Joystick známy už z modelu Zoe je umiestnený na plávajúcej stredovej konzole. Oproti plne elektrickému súrodencovi si pri ovládaní prevodovky našlo v tomto prípade svoje miesto aj klasické tlačidlo parkovacieho módu. Rozumne navrhnutým odkladacím priečinkom sekunduje špecialita modelu Captur v podobe originálne vyriešenej zásuvky pred spolujazdcom.
Svet SUV modelov s vyššou stavbou karosérie pripomína aj príjemný posed za volantom, ako aj dostatočne nadimenzované a adekvátne pohodlné predné sedačky. Za bezproblémový v tejto súvislosti považujem aj výhľad z vozidla. S nečakane praktickou stránkou boduje aj druhý rad. Reálne a pohodlne sa v tomto priestore odvezie aj dvojica priemerne urastených dospelých pasažierov. Celkový cestovný komfort tu zvyšujú samostatné výduchy ventilácie, ako aj prítomnosť USB slotov. Batérie na palube nijako neobmedzujú priestorové pomery v kabíne. Captur E-Tech si dokonca zachoval aj posuvnú zadnú lavicu. Prostredníctvom tohto riešenia je možné jednoducho zväčšiť prepravnú kapacitu kufra.
Batožinový priestor testovanej verzie disponuje v základnom usporiadaní objemom 265 až 379 litrov. Táto hodnota sa odvíja práve od pozície zadnej lavice. Prítomnosť batérií znamená, že verzia E-Tech má o 139 litrov menšiu prepravnú kapacitu, ako ponúka Captur s konvenčným pohonom. Úbytok objemu je markantný predovšetkým v členitom priestore pod podlahou. Vzhľadom na prítomnosť elektrokomponentov a 39-litrovej palivovej nádrže sa do priestoru pod medzipodlahu zmestia už len drobnosti alebo nabíjacie káble. Odpadá tu aj možnosť voľby dojazdovej pneumatiky. Po sklopení zadných sedadiel vzniká aj napriek spomenutým nedostatkom optimálne rovná podlaha a konfigurácia vhodná pokojne aj na prepravu nadrozmerných predmetov.
Plug-in hybridný Renault Captur E-Tech je podľa očakávania dostupný len v najvyššej výbave Intens. Toto riešenie čiastočne kompenzuje jeho vyššiu obstarávaciu cenu. Zo zaujímavých prvkov na palube stojí za zmienku Full LED svetelná technológia, zadné parkovacie senzory, automatická klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie či čalúnenie v kombinácii látka a umelá koža. Z prvkov v opcii by som odporúčal zainvestovať aj do kvalitne hrajúceho audia značky Bose a 360-stupňového kamerového náhľadu na okolie vozidla.
Technológia, ktorá dáva zmysel
Renault si dal pri vývoji svojej hybridnej technológie E-Tech záležať na mnohých prepracovaných detailoch. Okrem množstva patentov sa Francúzi v tomto prípade chvália aj inšpiráciou, resp. spojitosťou so svetom F1, kde značka dlhodobo pôsobí. O to viac som bol zvedavý na to, ako bude prvý plug-in hybrid fungovať v praxi.
Ešte pred hodnotením samotného hybridného pohonu po konštrukčnej stránke určite zaujme aj podvozok. Captur E-Tech je jediný model z rodiny, ktorý namiesto jednoduchej zadnej nápravy ponúka nezávislé zavesenie všetkých kolies! I vďaka tomuto riešeniu pôsobí testovaný exemplár spoza volantu veľmi sebaistým dojmom aj pri náznaku športovej jazdy, resp. pri dynamickejšom prejazde cez zákruty. Podvozok zároveň dokáže veľmi dobre maskovať aj vyššiu hmotnosť. Príjemným prekvapením je rovnako jeho schopnosť filtrovania klasických nerovností našich ciest.
Koncepciu pohonu v sumári umne dopĺňa precízne odizolovanie priestoru pre posádku. Spätnú väzbu pri všeobecne preposilovanom riadení je možné v rámci nastaviteľného jazdného módu My Sense ovplyvniť prepnutím do športového módu, ktorý mi pri bežnej jazde vyhovoval najviac. Okrem personalizovateľného jazdného módu My Sense sú tu k dispozícii režimy Pure a Sport. Prvý menovaný sa sústredí na preferenciu jazdy na elektrickú energiu. Dynamický mód naopak využíva maximálny výkon pohonnej sústavy a pomerne výrazne sa v tomto prípade dostáva k slovu aj rekuperácia elektrickej energie pri brzdení. O dostatočnú porciu elektriny pre elektromotor sa v režime Sport stará aj samotný spaľovací, ktorý svojou funkciou dobíja batériu. Pri športovom, ale aj osobnom móde si je možné okrem toho jednoducho prednastaviť aj šetrenie elektrickej energie na potenciálne neskoršie využitie, napríklad pri jazde v meste.
Captur E-Tech je vďaka plug-in hybridnému pohonu najvýkonnejší člen rodiny. Kombinovaný výkon pohonnej sústavy dosahuje 160 koní. Základom pohonnej sústavy je spaľovací benzínový 4-valec so samostatným výkonom 91 koní. Elektrický motor s výkonom 69 koní čerpá energiu z 9,8 kWh batérie umiestnenej pod zadnými sedačkami. Aj napriek vyššej hmotnosti vozidla ponúka Captur E-Tech prekvapivo príjemnú jazdnú dynamiku. Pri rozbehoch alebo zrýchľovaní je tu jasne cítiť výkonový doping elektrickej sústavy.
Ako už bolo spomenuté v úvode, konštrukčnou chuťovkou značky Renault je nová multimódová prevodovka. Okrem štyroch prevodov spaľovacieho motora ponúka ďalšie dva samostatné prevody aj pre elektromotor. Klasickú spojku nahrádza elektrická. Systém pracuje vo všeobecnosti jemne a kultivovane. Na druhej strane platí, že má aj svoju unikátnu charakteristiku, na ktorú si treba pri používaní zvyknúť. Inými slovami, z pozície vodiča je citeľný multimódový prechod prevodovky medzi elektrickým a spaľovacím motorom. Postrehnuteľné ostáva aj preradenie z prvého na druhý rýchlostný stupeň pri čisto elektrickej jazde. V rámci tesného manévrovania sa mi naopak páči bleskurýchla reakcia prevodovky medzi polohami D a R.
Renault Captur E-Tech sa po štarte vo väčšine prípadov rozbieha s využitím len elektrického pohonu. Výrobca hovorí o maximálnom elektrickom dojazde 50 km v kombinovanom režime, resp. až 65 km v mestskej premávke. Počas testu sa nameraný elektrický dojazd v pomerne chladnom počasí pohyboval v rozmedzí 40 až 50 km. Samozrejme, výsledná hodnota sa odvíja od spôsobu používania, ale aj predvídavosti spojenej s efektívnym využívaním rekuperačného módu B. Úplný extrém predstavuje v rámci elektrického dojazdu diaľnica, keďže Captur E-Tech je schopný len na elektrinu uháňať rýchlosťou až 135 km/h!
Pre externé nabíjanie batérie je možné využiť klasickú domácu 230 V sieť, kedy tento proces trvá približne päť hodín. Toto riešenie nabíjania v tzv. mŕtvych časoch je v mojich očiach pre plug-in hybridný Captur tou najoptimálnejšou voľbou! Rýchlejšou alternatívou je využitie výkonnejšieho wallboxu, resp. rýchlonabíjacej verejnej stanice. Ani testovaný exemplár, podobne ako väčšina konkurenčných plug-in hybridov, nepodporuje rýchlodobíjanie jednosmerným prúdom. Inými slovami, treba počítať s dobíjacím časom približne tri hodiny.
Sofistikovanosť a vyspelosť hybridného pohonu značky Renault sa paradoxne naplno prejaví aj po vybití batérie. Samotná grafická animácia pohonu prezrádza, že batéria sa aj z dôvodu ochrany svojej životnosti nikdy úplne nevybije. Vďaka tomu je Captur E-Tech schopný naďalej fungovať ako samonabíjací hybrid s krátkodobým, no pomerne častým odpájaním spaľovacej pohonnej jednotky!
Ostrosledovaným parametrom každého ekologicky ladeného automobilu je spotreba paliva. Renault pri plne nabitej batérii uvádza spotrebu 1,4 litra benzínu na prvých 100 km. V rámci testu sa mi pri simulácii tejto situácie podarilo prejsť s nabitou batériou prvých 100 km so spotrebou 2,3 litra. Výsledná priemerná spotreba sa teda odvíja od spôsobu využívania. Ak niekto jazdí len krátke trasy a naplno využíva možnosti externého dobíjania batérie, môže dlhodobo jazdiť s nulovou spotrebou benzínu! Iný extrém sú dlhé diaľničné presuny, kedy sa potláča výhoda hybridu. Captur v tomto prípade jazdil v teste so spotrebou cca 6,8 l/100 km. A to je stále plne akceptovateľný apetít. Finálna spotreba sa na konci testu v kombinovanom režime ustálila na veľmi sympatickej hodnote 4,2 l benzínu na každých 100 km.
A náš celkový dojem?
Renault v rámci čoraz prísnejšej emisnej politiky celkom logicky doprial svojmu obľúbenému malému SUV alternatívne už aj plug-in hybridný pohon. Captur E-Tech okrem štýlového dizajnu a rozumne navrhnutému interiéru zaujme aj technikou v útrobách. Hybridný pohon dokáže byť vo finále príjemne úsporný. Samozrejme, aj tu platí, že pre zmysluplné využívanie možnosti testovaného automobilu je prakticky nevyhnutné mať prístup k nabíjacej infraštruktúre.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Renault Captur E-Tech Plug-in 160 Intens
Dĺžka: 4227 mm
Šírka: 1797 mm
Výška: 1576 mm
Rázvor: 2639 mm
Objem kufra: 265 – 379 litrov
Motor: Plug-in hybridný (benzín + elektrina)
Pohon: predných kolies
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 117/160
Krútiaci moment Nm: 144 + 205
Pohotovostná hmotnosť: 1564 – 1625 kg
Maximálna rýchlosť km/h: 173
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,1 s
Prevodovka: automatická multimódová
Počet stupňov: 2 + 4
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 1,4 l na 100 km pri plne nabitej batérii
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 4,2/100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 9,8 kWh/100 km
Pneumatiky: Nokian WR Snowproof
Verzia/akciová cena
Renault Captur E-Tech Plug-in 160 Intens (testovaný model): od 28 200 €
Renault Captur TCe 90 Zen (benzínový motor): od 14 800 €