Francúzska automobilka si pri svojich modeloch zakladá na kombinácii štýlovej elegancie a čo najprívetivejšieho používateľského rozmeru. K Renault ikonám patria v posledných rokoch obľúbené kompakty, ako aj moderné SUV-čka. Opomenúť tu napriek tomu nemožno ani ďalšie synonymum, ktorým sú veľkopriestorové modely s rodinnou orientáciou. Presne do tejto kategórie patrí veľký Espace či kompaktnejší Scenic. Súčasnú automobilovú éru zároveň charakterizuje neustály tlak na znižovanie emisií. Renault z tohto dôvodu, podobne ako ostatní, čoraz viac vsádza na elektrifikované motorizácie. Popri efektívnych hybridoch z radu E-Tech má vo svojom portfóliu viacero sofistikovaných elektromobilov. Výhradne na batériový pohon pri svojej najnovšej generačnej obmene presedlal taktiež vyššie spomenutý Scenic. Už podvedome očakávanej praktickej orientácii s atraktívnym karosárskym mixom MPV a SUV konceptu sekunduje množstvo technologických inovácií. V aktuálnom teste sme mali možnosť preveriť jeho špičkovú verziu.
Nový Renault Scenic E-Tech vo verzii EV87 Long Range, o ktorého pohon sa stará predný elektromotor s výkonom 220 koní čerpajúci energiu z 87 kWh batérie, a vo vrcholnej výbave Iconic, nám na test zapožičal slovenský importér vozidiel značky Renault.
Rýchle fakty:
- Rodinne orientované modely patria k DNA značky Renault. Priekopníkom v segmente kompaktných MPV sa v druhej polovici 90. rokov minulého storočia stal pôvodný Mégane Scénic.
- Aktuálna a v celkovom poradí piata evolúcia nesie označenie Scenic E-Tech. Tradičnému konceptu s rodinnou orientáciou sekunduje výhradne elektrický pohon.
- Atraktívny dizajn nového Renault Scenic E-Tech ponúka koncepčne zaujímavú kombináciu priestranného MPV s robustným nádychom inšpirovaným svetom obľúbených SUV modelov.
- Príjemne vzdušný interiér nového modelu Renault Scenic ťaží maximum z batériového konceptu s dlhým rázvorom. Moderná architektúra palubnej dosky zaujme aktuálnym a zároveň hodnotným nádychom. Pýchou infotainmentu francúzskej automobilky je už tradične technologická spolupráca so spoločnosťou Google.
- Elektrický Renault Scenic vsádza vo svojej veľkostnej kategórii na pomerne netradičný koncept „všetko vpredu“. Jazdné vlastnosti zaujmú vo všeobecnosti príjemne komfortným podvozkom. Ako hlavnú konkurenčnú výhodu testovaného exemplára možno označiť kombináciu veľkej batérie a efektívneho elektromotora, čo sa prirodzene premietlo do dospelého dojazdu.
Fotogaléria Renault Scenic E-Tech
Komerčne úspešnou ikonou medzi rodinne orientovanými modelmi značky Renault je už od druhej polovice 90. rokov prakticky navrhnuté MPV kompaktných rozmerov. Spomenutú tradíciu odštartoval už v roku 1996 priekopnícky Mégane Scenic. Názov pôvodného modelu pripomína úzku technologickú príbuznosť s rovnako slávnym kompaktom. Od druhého pokračovania (2003) si už rodinne orientovaný služobník osvojil samostatný názov Scenic. Ponuku v priemere rozšírila taktiež praktickejšia verzia s troma radmi sedadiel a dovetkom Grand.
V celkovom poradí štvrtá generácia rovnomennej rodiny z roku 2016 prišla so zaujímavým konceptom, kde tradičný MPV formát obohatili prvky typické pre SUV kategóriu. S terénnou orientáciou mimochodom zo všetkého najviac experimentoval špeciálny derivát s pohonom všetkých kolies Scenic RX4, odvodený od prvej generácie. Ešte zásadnejšiu revolúciu prináša súčasný pokračovateľ tradície. Po ukončení produkcie klasických spaľovacích verzií meno Scenic na krátky čas z ponuky francúzskej automobilky vypadlo. Návrat na scénu sa odohral v závere roka 2023. Práve v tom čase bol oficiálne predstavený koncepčne úplne nový nasledovník s už plne elektrickým pohonom.

Nový Renault Scenic E-Tech je postavený na modernej platforme AmpR Medium so 400V architektúrou, určenej výhradne pre čisto batériové automobily. Identický technický základ mimochodom využíva najnovšia evolúcia súrodeneckého modelu Mégane. Proporčne veľkorysejší testovaný exemplár je zároveň k dispozícii v jedinej karosárskej verzii, ktorá optikou minulej generácie formátovo zodpovedá skôr prívlastku Grand. Samozrejmosťou je aplikácia viacerých technologických inovácií. Za zmienku stojí napríklad panoramatická strecha Solarbay fungujúca na báze tekutých kryštálov. Bohatú paletu bezpečnostných a asistenčných systémov dopĺňajú sofistikované digitálne hračky vyvinuté v spolupráci so spoločnosťou Google. O kvalitách francúzskej novinky vypovedá taktiež titul Európske auto roka 2024.
Z celkovo dvoch dostupných veľkostí batérií je na slovenskom trhu momentálne k dispozícii výhradne špičkový ekvivalent EV87 Long Range. Základom je v tomto prípade akumulátor s využiteľnou kapacitou 87 kWh, ktorý je zdrojom energie pre predný elektromotor s výkonom 220 koní. Zákazník má na výber celkovo tri výbavové verzie. S pohonom všetkých kolies sa v prípade modelu Scenic E-Tech nepočíta. Na iných trhoch je novinka dostupná taktiež s menším 60 kWh akumulátorom a výkonom 170 koní.

Dizajnovo atraktívny mix
Jednou zo zásadných predností najnovšej evolúcie modelu Scenic je atraktívny a moderný dizajn v duchu najnovšieho vizuálneho jazyka značky Renault. Karosársky koncept s decentne vyššou svetlosťou podvozka a zároveň stále maximálnym dôrazom na vnútorný priestor ozvláštňuje viacero efektných detailov s temperamentno-elegantným akcentom. Pestrému spektru ostrých línií sekunduje dôraz na čo najefektívnejšiu aerodynamiku. Sumárnu charizmu testovanej verzie zvýraznila vrcholná výbava Iconic s viacerými autentickými doplnkami.
Sumárne čo najviac uhladenú prednú časť kontrastne ozvláštňuje viacero nápaditých kriviek so športovým podtónom. Predná maska so zapusteným logom si v prípade elektromobilu logicky vystačí bez chladiacich prieduchov. Veľmi efektne tu napriek tomu pôsobí aplikácia štruktúry inšpirovanej geometrickým motívom fabrického emblému, ktorá sa postupne stráca v module nárazníka. Vrchná línia s preskleným dekorom zároveň opticky prepája hlavné svetlomety. K signifikantným prvkom nových modelov Renault patrí o úroveň nižšie situované denné svietenie v tvare polovičného prierezu diamantu. Už v základnej verzii je k dispozícii full-LED technika, ktorú v prípade vyšších výbav dopĺňa adaptívna funkcia. Napriek za tmy presvedčivému svetelnému výkonu s adekvátnym dosvitom nepatrí spomenutá technika k absolútnej špičke, ktorou dnes Renault disponuje. Napríklad model Rafale k spomenutému základu pripája sofistikovanejšiu Matrix nadstavbu. Neodškriepiteľný dynamický nádych kompletizuje nárazník s reálne funkčnými postrannými aerodynamickými clonami. Športový efekt ešte viac násobí náznak splittera vo farebne kontrastnom prevedení.

Pri pohľade z profilu zaujme elektrický Scenic veľkorysou dĺžkou karosérie s hodnotou takmer 4,5 metra. Dynamický akcent tu umocňujú kratučké karosárske previsy v kombinácii so štíhlou líniou strechy. Pútavým detailom je kreatívne spracovanie koncového stĺpika s opticky sa križujúcimi líniami farebne kontrastného orámovania spodnej a vrchnej časti bočného presklenia. SUV akcent pripomínajú svalnato vystúpené blatníky doplnené o výraznú líniu ochranného oplastovania. Pozornému oku neunikne, že Francúzi si dávajú mimoriadne záležať na udržateľnom koncepte. Použitie recyklovaných materiálov zdôrazňuje emblém v zadnej časti bočných prahov. Dôraz na čo najefektívnejšie obtekanie vzduchu pri oboch pároch dverí kompletizujú zapustené kľučky dverí. Optický temperament testovanej konfigurácie násobí lakovanie v čiernej metalíze Étoilé, za ktorú si mimochodom nie je nutné osobitne priplácať. Vrcholná verzia Iconic je automaticky spárovaná s dekoratívnou lištou v priestore bočných prahov, ako aj dizajnovo kreatívnymi 20-palcovými aerodynamickými diskami.
Prietokom vizuálnych emócií francúzska novinka rozhodne nešetrila ani pri koncovej časti. Daný efekt tu ešte viac umocňujú viaceré ostré línie s vertikálnou orientáciou či decentný strešný spojler. Pekným detailom je taktiež do priestoru vystúpené fabrické logo. Optickú robustnosť evokuje mohutný nárazník s výrazným ochranným oplastovaním a zároveň športovo vystúpenými postrannými výčnelkami. K najvýraznejším vizuálnym prvkom tu napriek všetkému spomenutému patria usporiadaním klasické koncové svetlá s pútavým LED podpisom.

Moderný interiér s veľkorysým priestorom
Nový a zároveň plne elektrický Scenic E-Tech ťaží v disciplíne vnútorného priestoru z batériového konceptu ponúkané maximum. Proporčne maximalizovanému rázvoru náprav na druhej strane stále sekundujú v princípe kompaktné vonkajšie rozmery. Tradičnou funkčnou ozdobou modelov značky Renault je bezkľúčový prístup, ktorý precízne reaguje odomknutím, resp. uzamknutím všetkých dverí už po priblížení sa/oddialení sa s „kľúčikom“ vo vrecku. Vyššie spomenuté zapustené kľučky sa pri vstupe na palubu automaticky vysunú. Druhú a menej praktickú stranu mince identického mechanizmu predstavuje potreba manuálneho vysunutia. To je možné realizovať až po manuálnom odklopení susednej menšej časti. Daná situácia môže v bežnom živote nastať napríklad po dlhšom opustení neuzamknutého vozidla s kľúčovou kartou odloženou na jeho palube.
Moderná koncepcia palubnej dosky v minimalistickom duchu principiálne kopíruje ostatných členov rodiny s novším zápisom v rodnom liste. Renault si v prípade testovaného exemplára zaslúži uznanie za sumárne prémiovú atmosféru. Podpísala sa pod to kombinácia moderných digitálnych hračiek s hodnotnými materiálmi so špičkovou kvalitou dielenského opracovania. K pekným a zároveň praktickým detailom radím v tejto disciplíne napríklad čalúnenú výplň odkladacích priečinkov vo dverách. Podlahové koberce resp. materiály v priestore predných stĺpikov zároveň stále pripomínajú udržateľný eko-podtón.

Hru na efekt kompletizuje sofistikované zabudovanie ambientného podsvietenia s možnosťou širokého spektra personálneho nastavenia. Koncepciu batériového pohonu tu pocitovo pripomína autentický posed s masívnejšou podlahou. Ukotvenie, resp. pozícia sedačiek zároveň evokuje skôr klasické hatchbacky ako MPV či SUV ekvivalenty. Napriek dominancii funkčného minimalizmu s dotykovým ovládaním nový Scenic nezanevrel ani na hardvérovú klasiku.
Užívateľsky výborné riešenie v tomto kontexte zosobňuje samostatný modul termomanažmentu s kombináciou hardvérových ovládačov a permanentne prítomného spodného riadku centrálneho displeja. Praktickú tlačidlovú klasiku využíva skratka na pohotovú deaktiváciu predvolených asistenčných systémov, resp. „diaľkové“ otváranie batožinového priestoru. Obe funkcie si našli svoje miesto v ľavej časti palubnej dosky. V princípe prehľadné ovládače, doplnené už o menej praktickú povrchovú úpravu v čiernom lesku, si našli svoje miesto na multifunkčnom volante. Ako pomerne rýchlo návykové ergonomické riešenia s typickým rukopisom značky Renault tu možno označiť dodatočné voliče v pravej časti stĺpika riadenia, slúžiace na ovládanie audia a taktiež „prevodovky“.

V disciplíne digitálnych hračiek patria Francúzi k súčasnej automobilovej špičke. Pri testovanom exemplári to demonštruje digitálny prístrojový panel s detailnou a zároveň ostrou grafikou. Štýl ponúkaných layoutov sa taktiež inšpiroval motívom fabrického loga. V rámci pestrého spektra údajov palubného počítača chválim prítomnosť užitočnej variácie vyobrazení nielen priemerného dojazdu, ale taktiež prepočítaných alternatív v mestskom, resp. diaľničnom prostredí. Samozrejmosťou je vyobrazenie formátovo identického mapového podkladu, aký využíva centrálny infotainment.
V prípade vertikálne orientovanej obrazovky OpenR Link je Renault už stabilne hrdý na spoluprácu s americkým technologickým gigantom, spoločnosťou Google. Opäť špičkovej grafike sekundujú precízne rýchle odozvy na dotykové povely. V prípade efektnej povrchovej úpravy displejov s lesklým povrchom treba na druhej strane počítať s logickou náchylnosťou na viditeľné prachové častice či stopy po odtlačkoch. V disciplíne užívateľského rozhrania musím pochváliť intuitívne usporiadanie položiek menu. Pestrú škálu rôznorodých nastavení dopĺňa záložka prispôsobená EV funkcionalite vozidla. Výhodou kooperácie s vyššie spomenutým gigantom je špičková vstavaná navigácia. Dopravné informácie dostupné v reálnom čase dopĺňa nadstavba prispôsobená elektrickému pohonu. Jej súčasťou je sofistikované a maximálne efektívne plánovanie nabíjacích prestávok pri dlhých presunoch. Samozrejmosťou je taktiež mobilná aplikácia s viacerými užitočnými údajmi.

Google platforma s možnosťou stiahnutia preferovaných aplikácií dokáže v princípe plnohodnotne nahradiť modernú mobilnú konektivitu. V prípade jej preferencie je samozrejmosťou automatická funkcia bez nutnosti priameho káblového prepojenia. Zážitok z digitálnych hračiek kompletizuje detailne ostrý panoramatický kamerový náhľad okolia dostupný v opcii. Scenic zároveň disponuje priestorovou simuláciou vozidla v reálnom prostredí. Zážitok spomenutého efektu čiastočne znižuje nevyobrazená, resp. vyšrafovaná plocha v tesnom susedstve pôdorysu vozidla.
Rodinnú orientáciu si testovaný exemplár obhájil v disciplíne veľkoryso navrhnutých odkladacích priečinkov. Zaužívanej klasike sekunduje prakticky vymyslená stredová konzola so vzdušným podtónom. Polička s funkciou indukčného nabíjania smartfónu je dimenzovaná aj pre proporčne väčšie zariadenia a zároveň disponuje protišmykovým povrchom.

Skúšanú konfiguráciu ozvláštňuje príplatkové svetlé čalúnenie pozostávajúce z umelej kože a recyklovanej textílie. Daný povrch napriek výraznému eko podtónu možno označiť ako reálne hodnotný a zároveň príjemný na dotyk. Samotné sedačky s náznakom bočného vedenia sú dostatočne nadimenzované i pre väčšie postavy. Pri plne elektrickom nastavení preferovanej pozície mi pri dlhých presunoch, s prispením masívnej podlahy, subjektívne chýbala možnosť samostatného pridvihnutia prednej časti sedáku. Vyšším vodičom nemusí zároveň vyhovovať pozičné riešenie už spomenutej poličky na smartfón. Síce mäkčený, no stále „hranatý“ okraj pri mojej výške 185 cm predstavoval kontaktnú zónu pre pravé koleno. Pri dlhšom pobyte za volantom si zaslúži pochvalu nadstavba v podobe masážnej funkcie v chrbtovej zóne.
V disciplíne výhľadu z vozidla si je potrebné určitý čas zvykať na masívnejšiu konštrukciu spodnej časti predných stĺpikov v kombinácii s uchytením spätných zrkadiel. Dispozične o niečo menšie zadné okno pri pohľade dozadu šikovne kompenzuje ďalšia digitálna hračka v podobe tzv. virtuálneho spätného zrkadla, dostupného v opcii. Klasickú funkcionalitu dopĺňa širokouhlý kamerový pohľad, čo môže prísť veľmi vhod pri plne obsadenom vozidle.

Elektrický nasledovník tradície si svoje slávne meno obhájil pri nadštandardnej priestorovej ponuke v druhom rade. Nielen rodinne orientovaní používatelia v tejto súvislosti ocenia veľkorysý vstupný otvor doplnený o praktický uhol otvorenia druhého páru dverí. Dospelo nadimenzovanej zadnej lavici s príjemným sklonom sekunduje komfortná výplň. S odmyslením si detí sa na nedostatok priestoru v druhom rade s určitosťou nebudú sťažovať ani dvojica nadštandardne urastených dospelých. Veľký palec hore dávam výraznej priestorovej rezerve pre kolená, ktorá čiastočne evokuje reprezentatívne sedany. Z batériového konceptu ťaží ideálne rovná podlaha. V prípade štandardných konfekčných veľkostí tu nie je utópiou ani cestovanie v trojici. Svetom limuzín sa nový Scenic inšpiroval aj pri koncepte centrálnej lakťovej opierky. Jej spestrením je čalúnený odkladací priestor s dvojicou dodatočných USB koncoviek. Držiaky na poháre je zároveň možné vtipne prednastaviť do pozície fixačnej konzoly pre tablet alebo smartfóny.
Cestovný komfort v druhom rade kompletizujú samostatné výduchy ventilácie, ako aj ďalšia dvojica USB koncoviek v ich susedstve. K MPV dokonalosti mi tu, s odmyslením si posúvania sedadiel, chýbajú už len dodatočné tieniace roletky na zadné okná či výklopné stolíky na predných operadlách. Nielen deti na druhej strane s určitosťou ocenia obrovskú panoramatickú strechu Solarbay, dostupnú v opcii. Inováciu v tomto smere predstavujú tekuté kryštály s variáciami nezávislého ovládania pre prednú i zadnú časť kabíny. Na rozdiel od už v minulosti testovaných konkurenčných značiek musím Francúzov pochváliť za reálne dobré izolačné schopnosti danej frajerinky. Tie počas testovacieho obdobia najlepšie preverilo slnečné počasie s vysokými teplotami. Po uzamknutí vozidla na parkovisku sa strecha vždy automaticky „zatemní“.

Pre moderné elektromobily menej tradičné usporiadanie „všetko vpredu“ nový Renault Scenic E-Tech prirodzene zužitkoval pri objemovo veľkorysom batožinovom priestore. Základnej prepravnej kapacite 545 litrov sekunduje symetrický tvar ložnej plochy s prakticky kolmými bočnými stenami a odolnejšou povrchovou úpravou. Štýlové exteriérové línie s SUV nádychom sa podpísali pod vyššiu pozíciu nakladacej hrany. V priestore pod podlahou je k dispozícii pomerne veľký box. Zmestí sa sem nielen povinná výbava, ale taktiež nabíjacie káble. Daný priestor zároveň nahrádza absentujúci „frunk“ pod prednou kapotou. Pochváliť musím dostupné fixačné pomôcky vrátane kotviacich ôk a háčikov na tašky. Funkčne výborné riešenie ponúkajú zadné operadlá delené v najpraktickejšom pomere 40/20/40. Pri maximálnej prepravnej kapacite s parametrom 1670 litrov je potrebné počítať s prítomnosťou pomerne výrazného odskoku.
Nový Renault Scenic je v našom geografickom priestore k dispozícii výhradne v top batériovej verzii. Už vstupná výbavová verzia Evolution disponuje bohatou výbavou, zahŕňajúcou pestrú paletu bezpečnostných a asistenčných systémov, adaptívny tempomat, tepelné čerpadlo, zadné parkovacie senzory, cúvaciu kameru, bezkľúčový prístup a štartovanie alebo dvojzónovú automatickú klimatizáciu. Prostredná výbava Techno k tomu pripája plnohodnotný infotainment so sofistikovanou Google nadstavbou, parkovacie senzory po celom obvode vozidla, prepracovanú zadnú lakťovú opierku, elektrické veko batožinového priestoru, režimy Multi-Sense alebo indukčné nabíjanie smartfónu. Testovaný ekvivalent v luxusnej verzii Iconic spomenuté prvky vyšperkoval kompletnou paletou bezpečnostných a asistenčných systémov, elektricky nastaviteľným sedadlom vodiča, vyhrievaním predných sedadiel a volantu či veľmi pekne hrajúcim audiom Harman Kardon. Z prvkov v opcii stojí za zváženie doplatok za balík dodatočných digitálnych hračiek vrátane panoramatického kamerového náhľadu a digitálneho spätného zrkadla, či vyššie spomínanej inovatívnej panoramatickej strechy Solarbay.

Pôsobivý vstup do elektrickej éry
Plne elektrický Renault Scenic posúva v minulosti obľúbený a atraktívny koncept rovnomenného menovca do modernej éry. Vo svojej veľkostnej kategórii batériových modelov sa štýlový Francúz snaží zaujať množstvom pokročilých technológií a taktiež reálne efektívnym pohonom s nadštandardným dojazdom a nízkou spotrebou.
Inovatívny Francúz je postavený na sofistikovanom základe s nezávislým zavesením kolies oboch náprav. Sumárne dospelým jazdným vlastnostiam sekunduje prioritne komfortné vyladenie štandardných tlmičov. Dané konštatovanie sa vzťahuje i na testovanú špičkovú konfiguráciu s 20-palcovými diskami. Renault pri výbave Iconic napriek tomu na želanie ponúka alternatívne aj o palec menšie disky. Po zážitkoch počas testovacieho týždňa a prioritnom využívaní na spevnených komunikáciách by som pri osobnej konfigurácii napriek tomu ostal verný zvolenej alternatíve. Scenic s najväčšími kolesami stále dokáže s veľkým prehľadom a istotou odfiltrovať bežné nedostatky našej cestnej infraštruktúry. Prirodzeným limitom pruženia sú logicky hrubé prepadliny, resp. prepadnuté kanalizačné poklopy s ostrými hranami. Uznanie si zaslúži príkladná stabilita vozidla pri prejazdoch cez sériu priečnych nerovností v kombinácii s vyšším rýchlostným tempom.

Suverénnym jazdným vlastnostiam na technickejšie orientovaných komunikáciách s kvalitným povrchom citeľne napomáha samotný koncept elektromobilu s prirodzene nízkym ťažiskom. Pod danú skutočnosť sa podpísalo uloženie ťažkej batérie v centrálnej časti podlahy. Napriek o niečo vyššej stavbe karosérie a poddajnejšiemu vyladeniu tlmičov sa Scenic pri svižných prejazdoch cez zákruty dramaticky nenakláňa. Na zakrútených okreskách som ocenil taktiež prekvapivo komunikatívne riadenie s adekvátne strmým prevodom. Charakteristika odozvy riadenia sa mení v závislosti od preferovaného jazdného režimu. Dôležitým aspektom sebaistých jazdných vlastností je pohotovostná hmotnosť. Testovaný exemplár napriek kapacitne veľkorysému akumulátoru váži cca 1,9 tony, čo je v danej veľkostnej kategórii sympatický parameter. Vo finále stále prioritne rodinný elektromobil napriek tomu nemá žiadne prehnane športové ambície.
Všeobecné emócie z jazdy sa aj v tomto prípade menia v závislosti od preferovaného režimu. Rozhranie Renault Multi-Sense disponuje aj pri elektromobile zaužívanou klasikou v podobe neutrálneho módu Comfort, komótnejšej Eco alternatívy a naopak impulzívnejšieho režimu Sport. Poslednou variáciou je konfigurovateľný režim Perso. Atmosféru na palube na čele s ambientným podsvietením si je zároveň možné personálne upraviť pri každom z vyššie spomenutých profilov. Vo finále musím testovaný exemplár pochváliť za praktickú a zároveň pomerne ojedinelú skutočnosť. Vozidlo si pri opätovnom štarte totiž pamätá nielen naposledy prednastavený jazdný režim, ale taktiež navolenú intenzitu rekuperácie.

Napriek „netradičnému“ konceptu s predným pohonom si Francúzi v prípade nového modelu Scenic dali v maximálnej možnej miere záležať na špičkovej obratnosti. Pri tesnom manévrovaní si Scenic E-Tech hravo vystačí bez funkcie natáčania zadných kolies 4Control, ktorá v tomto prípade nie je k dispozícii ani v opcii. Pohodu na palube kompletizuje pomerne precízne odhlučnenie priestoru pre posádku. V optike čisto batériových modelov sú pri vyššom rýchlostnom tempe vrátane diaľnice zdrojom pocitového aerodynamického šumu proporčne veľkorysejšie spätné zrkadlá.
Aktuálne jedinou motorovou alternatívou dostupnou na našom trhu je top verzia. Pod komerčným dodatkom EV87 220k Long Range sa ukrýva až 92 kWh akumulátor, ktorého využiteľná kapacita dosahuje 87 kWh. O pohon vozidla sa následne stará inovatívny synchrónny elektromotor na prednej náprave vyladený na 220 koní. Pri deklarovanom výkone si dali Francúzi záležať na optimálnom kompromise plne adekvátnej dynamiky a stále prioritne racionálnej podstaty.

V disciplíne celkového vyladenia pohonu musím pochváliť veľmi dobre zvládnutý prenos sily na vozovku prostredníctvom prednej nápravy. Skúšaný exemplár inými slovami za suchých podmienok zbytočne „nehrabe“ ani pri menej citlivom zaobchádzaní s pedálom akcelerátora. S potenciálnym prvotným náznakom preklzu tu napriek tomu treba počítať predovšetkým pri podmienkach so zhoršenou adhéziou, resp. pri plnej akcelerácii v dynamickom režime. Výhodou batériového pohonu je prakticky okamžitý nástup maximálneho krútiaceho momentu. Nový Scenic poteší nielen adekvátne svižnými rozjazdmi z miesta, ale taktiež energickými pružnými zrýchleniami. Obe skutočnosti platia aj pri plne obsadenom vozidle či topograficky náročnejšom teréne. V prioritne úspornom a šetriacom móde Eco je maximálna rýchlosť obmedzená na efektívnu hodnotu 115 km/h. Z bezpečnostného hľadiska sa dané obmedzenie automaticky anuluje pri takpovediac „plnom plyne“ s pedálom na podlahe.
Mozaiku dospelého elektromobilu kompletizuje brzdná rekuperácia, kedy sa čiastkovo vyrobená energia vracia späť do batérie. Elektrický Francúz v tejto disciplíne nedisponuje žiadnou sofistikovanou nadstavbou spolupracujúcou s čelnou kamerou. Intenzitu miery spomaľovania si reguluje samotný vodič prostredníctvom pádiel pod volantom. Celkovo štyri rozumne odstupňované úrovne zastrešujú takmer až plachtenie, resp. už reálne intenzívny brzdný účinok. Ani pri najintenzívnejšom stupni spomaľovania ale testovaný exemplár nie je možné ovládať v tzv. jednopedálovom režime.

Použitá 400V architektúra nabíjacími výkonmi v optike dnešnej doby vyslovene nenadchne, no zároveň ani neurazí. Renault deklaruje výkon jednosmerným prúdom na úrovni 150 kW. Danú hodnotu je možné pri vhodnej infraštruktúre dosiahnuť takpovediac v optimálnom okne, teda pri počiatočnom stave nabitia na úrovni okolo 10 %. Reálna prax pri o niečo vyššej prvotnej kapacite necelých 20 % v úvodnej fáze oscilovala v okolí 130 kW. Postupným plnením batérie nabíjacia krivka prirodzene klesá. V pásme viac ako polovičného nabitia výkon klesol na približne 80 kW. Pri dlhých diaľničných presunoch je na optimálne zotavenie akumulátora na cca 80 % potrebný časový interval približne 30 – 40 minút.
Vopred neplánovaným nabíjaniam by z hľadiska efektivity s veľkou pravdepodobnosťou prospela absentujúca funkcia manuálneho predhrevu. Nový Scenic síce efektívnym termomanažmentom batérie disponuje, no ten je naviazaný „len“ na plánované zastávky, s ktorými vopred kalkuluje vstavaná navigácia. Najoptimálnejšie prostredie pre plnenie batérie predstavuje domáce zázemie s wallboxom. Vstavaná AC nabíjačka v prípade vhodnej infraštruktúry disponuje výkonom až 22 kW. Štandardný „domáci“ nabíjací výkon striedavým prúdom dosahuje 11 kW. Na plné zotavenie batérie aj pri konzervatívnejšej výkonovej alternatíve postačuje štandardný nočný odpočinok. Komplexnou výhodou konektora v prednej časti vozidla je podpora funkcie V2L. Testovaný exemplár tu vďaka špeciálnej zásuvke dokáže poslúžiť taktiež ako zdroj elektrickej energie.

Zážitok z technológií kompletizujú precízne odladené asistenčné systémy. V identickej disciplíne Francúzi bodujú osobne prispôsobiteľnou záložkou Perso. Tu si je možné pod samostatné tlačidlo na palubnej doske nakonfigurovať vybrané funkcie na čele s upozorneniami na rýchlostné limity. Napriek určitej SUV príchuti nemá nový Scenic E-Tech, s odmyslením si presunov po poľných alebo lesných cestách, prakticky žiadne terénne ambície. Danú skutočnosť ešte viac umocňuje v princípe štandardná svetlá výška.
V závere testu sa o slovo hlási jedna z najväčších predností emočne ladenej a zároveň rodinnej EV štýlovky. Reč je o efektívnej prevádzke so sympatickými spotrebami a viac ako slušnými dojazdmi. Výsledný kombinovaný priemer, bez akejkoľvek prehnanej snahy o prioritne defenzívnu jazdu, sa v letných podmienkach ustálil na hodnote 18,2 kWh/100 km. To postačuje na teoretický maximálny dojazd na úrovni takmer 480 km. Pri preferencii predvídavej jazdy v Eco móde je s určitosťou reálny ešte o niečo nižší apetít, teda v pásme, ktoré oficiálne deklaruje samotná automobilka. Nový Scenic E-Tech sa s určitosťou nestratí ani v pozícii diaľničného krížnika. S nameranou spotrebou 22,8 kWh/100 km a približne 380-kilometrovým diaľničným potenciálom v danom prostredí prekonáva väčšinu konkurentov vo svojej veľkostnej kategórii. V režime okreskového používania vyobrazil palubný počítač spotrebu 14,7 kWh/100 km. Ešte efektívnejší dokázal byť skúšaný exemplár so spotrebou 14,1 kWh/100 km v meste. Daný parameter už s rezervou prekonáva maximálny dojazd 600 mestských kilometrov.

A celkový dojem?
Francúzi pretransformovali svoju pôvodnú MPV ikonu do modernej doby s čisto elektrickým pohonom. Nový Renault Scenic E-Tech dokáže v praxi zaujať atraktívnym dizajnovým mixom. Sekunduje mu hodnotný a priestranný interiér s viacerými originálnymi nápadmi a technologickými inováciami, na čele so sofistikovaným palubným infotainmentom. Menej používaná EV koncepcia „všetko vpredu“ prekvapila nadštandardným dojazdom, pod ktorý sa podpísala kapacitne veľká batéria skombinovaná s efektívnym a výkonovo stále racionálnym elektromotorom.
Autor: Peter Hlačik/Foto: Filip Lehotský
Testovací diár:
Model: Renault Scenic EV 87 220 Long Range Iconic
Dĺžka: 4 470 mm
Šírka: 1 864 mm
Výška: 1 572 mm
Rázvor: 2 785 mm
Objem kufra: 545 litrov
Motor: elektrický
Pohon: predných kolies
Systémový výkon (kW/k): 160/220
Krútiaci moment (Nm): 300
Pohotovostná hmotnosť: 1 840 – 1 916 kg
Maximálna rýchlosť (km/h): 170
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,9 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 1-stupňová redukčná
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu: 16,8 – 17,3 kWh/100 km
Spotreba podľa palubného počítača počas testu: 18,2 kWh/100 km
Dojazd podľa výrobcu: 606 – 625 km
Výkon rýchlonabíjania: 150 kW
Pneumatiky: Continental WinterContact
Verzia / cena:
Renault Scenic EV 87 220 Long Range Iconic (testovaný model) – od 50 100 €
Renault Scenic EV 87 220 Long Range Evolution – od 44 400 €