Autoinak.sk
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Technika
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Technika
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt
No Result
View All Result
Autoinak.sk
No Result
View All Result
Home Fascinácia

Pagani Utopia – Jednoducho extrém

od Peter Hlačik
2. júna 2025
v Fascinácia
95
A A
0
Pagani Utopia

Pagani Utopia

25
SHARES
2.5k
VIEWS
Zdieľaj na FacebookuZdieľaj na Twitteri

Malosériovú automobilku Pagani založil v roku 1992 rovnomenný Horacio. Pôvodom Argentínčan kedysi úspešne viedol jednu z divízií značky Lamborghini. Práve magický taliansky cit pre výrobu kultových superšportov inšpiroval Horacia k založeniu vlastnej manufaktúry so sídlom neďaleko Modeny v severnom Taliansku. Na rozdiel od mnohých obdobne ambicióznych producentov superáut Pagani nielenže prežilo, ale postupne sa zaradilo medzi najrešpektovanejších výrobcov extrémnych a exkluzívnych automobilov. Kadencia limitovanej výroby tu pritom pozostáva len z približne jedného automobilu týždenne. Z už známych modelov Zonda či Huayra sú dnes v renomovaných kruhoch vysoko cenené skvosty.

Nová doba prináša nové výzvy – a to platí aj pre značku Pagani. Taliani sa pred časom intenzívne pohrávali s myšlienkou prechodu na elektrický pohon. A nezostalo len pri víziách. Po približne štvorročnom výskume a vývoji sa v Pagani rozhodli vývoj plne elektrického hyperšportu nateraz, takpovediac, „zarezať“. Odôvodnenie? Elektrické Pagani by bolo jednoducho príliš ťažké a chýbali by mu tie správne emócie.

Doba Utopie

Zavrhnutie konceptu elektrického pohonu nie je v prípade Horacia Pagani len prázdne gesto. Po úspešných modeloch Zonda a Huayra totiž automobilka predstavila v celkovom poradí už tretí nosný model s príznačným názvom Utopia. Pri bližšom skúmaní každý pochopí, že kontroverzné označenie je na mieste. Novinka je totiž v dnešnej optike priam dokonalým analógovým automobilom – ako zo starej školy.

V útrobách Utopie opäť pracuje dvanásťvalec pôvodom od Mercedes-AMG. Pohonná jednotka môže byť – šokujúco – spriahnutá aj so 7-stupňovou manuálnou prevodovkou! Konštrukčnou jednoduchosťou, nízkou hmotnosťou a puristickým zážitkom zo šoférovania sa Pagani nechal inšpirovať najmä svojimi klientmi. Spomenutý čisto zážitkový koncept – bez elektrického „dopingu“ – dnes už väčšine sofistikovaných superáut jednoducho chýba. Napokon, severotalianska konkurencia od Ferrari či Lamborghini vyradila rýdzo zážitkové manuálne prevodovky zo svojho repertoára už pred rokmi.

Neobyčajný superšport

Vývoj tretieho modelu s logom Pagani trval približne šesť rokov. Na detailoch tu skutočne záleží. Precízne uhladený dizajn sa vyhýba agresívnym prvkom a doplnkom. Línie karosérie – aj bez extrémneho dôrazu na aerodynamiku – dokážu generovať požadovaný prítlak, ktorý je nevyhnutný pre jazdnú stabilitu vo vysokých rýchlostiach.

Z estetického hľadiska možno ako samostatné umelecké dielo označiť napríklad spätné zrkadlá. Efektne a originálne sa Taliani pohrali aj so zadným prítlačným krídlom, ktoré je veľmi decentne zakomponované do zadných partií Utopie.

Dôraz na čo najnižšiu hmotnosť podčiarkuje ultraľahká, no mimoriadne pevná konštrukcia z uhlíkových vlákien. Svoje uplatnenie tu našli aj nové kompozitné materiály ako Carbo-Titanium a Carbo-Triax. Zavesenie kolies sa spolieha na tzv. letecký hliník. Hmotnosť vozidla sa podarilo udržať na hodnote len 1 280 kg – čo je dokonca o 67 kg menej než váži evolučne starší model Huayra.

Špeciálnu pozornosť si zaslúžia aj disky kolies. Inšpirované turbínou výrazne znižujú neželané vibrácie pod vozidlom. Interiér modelu Utopia sa drží tradičného štýlu značky Pagani. Okrem estetického zážitku kladú Taliani mimoriadny dôraz aj na použité materiály a precízne dielenské spracovanie. Milovníkov klasiky, ktorí dokážu žiť aj bez centrálnej dotykovej obrazovky, určite poteší množstvo štýlových analógových ovládačov. Na moderné digitálne trendy reaguje nanajvýš centrálny displej prístrojového panela.

Parametre, ktoré budia rešpekt

Centrálne umiestnenú pohonnú jednotku od AMG reprezentuje dvoma turbami prepĺňaný motor V12 s objemom 6,0 litra a 60-stupňovým rozovretím valcov. Maximálny výkon dosahuje dychberúcich 864 koní. Vrchol krútiaceho momentu s hodnotou 1 100 Nm je k dispozícii pri 6 000 ot./min.

Tieto bezpochyby pôsobivé parametre – aj napriek tomu, že automobilka zatiaľ nezverejnila údaje o maximálnej rýchlosti či zrýchlení – krotia nadrozmerné karbón-keramické brzdy. Výkon a sila motora smeruje výhradne na kolesá zadnej nápravy – a to buď prostredníctvom 7-stupňového robotizovaného manuálu XTrac, alebo klasickej 7-stupňovej manuálnej prevodovky.

Prvý prevodový stupeň sa radí efektne smerom k sebe a dozadu – podobne ako v pretekárskych špeciáloch. Automobilka chce svojim zákazníkom dopriať zážitok z klasického, puristického manuálneho radenia – aj napriek tomu, že pri danom výkone pohonnej jednotky nebolo konštrukčne jednoduché prispôsobiť napríklad synchronizačné krúžky.

Pagani plánuje z úvodnej série modelu Utopia vyrobiť len 99 kusov. Neskôr možno s veľkou pravdepodobnosťou očakávať aj príchod ďalších špeciálnych sérií – a v hre je tradične aj otvorená verzia. O odbyt tejto exkluzívnej novinky sa automobilka určite nemusí obávať – a to aj napriek astronomickej cenovke, ktorá je nateraz odhadovaná na viac než 2 milióny eur.

PAGANI UTOPIA     

Motor: prepĺňaný zážihový V12 objem 6,0 l 

Maximálny výkon: 635 kW (864 koní)

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: nezverejnené

Maximálna rýchlosť: nezverejnené

Cena: od 2-miliónov EUR

Autor: PH

Foto: Pagani

Tags: PaganiPagani Utopia
Share10Tweet6Send

Mohlo by vás zaujímať

Ferrari Purosangue
Fascinácia

Ferrari Purosangue – Prvé svojho druhu

19. mája 2025
2.5k
Porsche 911 GT3 RS
Fascinácia

Porsche 911 GT3 RS – Ako zo starej školy

5. mája 2025
2.5k
MASERATI MC20 CIELO
Fascinácia

Maserati MC20 Cielo – Nebeské zážitky

23. apríla 2025
2.5k
Next Post
Koncept FIAT Grande Panda 4x4

Koncept FIAT Grande Panda 4x4

Land Rover Discovery prichádza s exkluzívnymi edíciami

Land Rover Discovery prichádza s exkluzívnymi edíciami

Test Citroën C4 2025

Test: Citroën C4 – Facelift mu pristane

Najčítanejšie články

  • Nová Toyota Corolla Cross

    Nová Toyota Corolla Cross

    34 shares
    Share 14 Tweet 9
  • Test MG 3 Hybrid – Zážitok z techniky

    30 shares
    Share 12 Tweet 8
  • Test: Peugeot Rifter Long – Štýlovo prakticky

    28 shares
    Share 11 Tweet 7
  • Test: Isuzu D-Max – Nefalšovaná pickup DNA

    29 shares
    Share 12 Tweet 7
  • Test: Citroën C5 Aircross – Decentný elektrický doping mu pristane

    27 shares
    Share 11 Tweet 7
  • Auto inak – moderný automobilový magazín
  • Auto inak – moderný automobilový magazín
  • Články
  • Kontakt
  • Zásady ochrany osobných údajov

© 2023 Autoinak.sk - Novinky zo sveta automoto. All Rights Reserved. – Powered by Eshop od GBD Creative Studio

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

No Result
View All Result
  • Redakčné testy
  • Novinky
  • Zaujímavosti
  • Auto Classic
  • Naše porovnanie
  • Technika
  • Fascinácia
  • Videá
  • Kontakt

© 2023 Autoinak.sk - Novinky zo sveta automoto. All Rights Reserved. – Powered by Eshop od GBD Creative Studio

Súbory cookie: Ukladáme z vášho zariadenia údaje, ktoré nie sú citlivé, a získavame k nim prístup (napríklad súbory cookie alebo jedinečný identifikátor zariadenia). Okrem toho tiež spracúvame osobné údaje, ako sú IP adresy a identifikátory cookie, aby sme mohli spracúvať údaje, napríklad zobrazovať prispôsobené reklamy, merať preferencie našich návštevníkov atď. Svoje preferencie môžete kedykoľvek zmeniť v našich pravidlách ochrany súkromia na tomto webe.
Prijať cookies
Prečítať viac
Nastavenie cookies
Okno s nastavením cookie
Okno s nastavením cookie

Nastavenie súkromia

Rozhodnite sa, ktoré cookies chcete povoliť. Toto nastavenie môžete kedykoľvek zmeniť. Môže sa ale stať, že niektoré funkcie už nebudú dostupné. Pre informácie o zmazanie cookies, sa obráťte na nápovedu vášho prehliadača.

Pomocou posuvníka môžete povoliť alebo zakázať rôzne typy cookies:

  • Zablokovať všetko
  • Základná
  • Funkcionality
  • Analytics
  • Reklamná

Táto stránka bude

Táto stránka nebude

  • Základná: Zapamätá si vaše nastavenia povolenie cookie
  • Základná: Umožní relácii cookies
  • Základná: Zbiera informácie, ktoré ste vložili do kontaktných formulárov pre newsletter a ďalších formulárov na všetkých stránkach
  • Základná: Zapamätá si vami vybranú verziu jazyka
  • Základná: Overí, že ste prihlásení na váš užívateľský účet
  • Funkcionality: Zapamätá si nastavenie sociálnych sietí
  • Funkcionality: Zapamätá si vami vybraný región a krajinu
  • Analytics: Sleduje vami navštívené stránky a vykonané interakcie
  • Analytics: Sleduje vašu polohu a región na základe IP adresy
  • Analytics: Sleduje váš čas strávený na každej stránke
  • Analytics: Zvyšuje kvalitu dát štatistických funkcií
  • Reklamná: Prispôsobí informácie a reklamu podľa vašich potreb napríklad na základe obsahu, ktorý ste predtým prezerali. (Momentálne nepoužívame cielené cookies)
  • Reklamná: Zhromažďuje osobne identifikovateľné informácie ako je IP a poloha
  • Pamätajte si svoje prihlasovacie údaje
  • Základná: Zapamätá si vaše nastavenia povolenie cookie
  • Základná: Umožní relácii cookies
  • Základná: Zbiera informácie, ktoré ste vložili do kontaktných formulárov pre newsletter a ďalších formulárov na všetkých stránkach
  • Základná: Zapamätá si vami vybranú verziu jazyka
  • Základná: Overí, že ste prihlásení na váš užívateľský účet
  • Funkcionality: Zapamätá si nastavenie sociálnych sietí
  • Funkcionality: Zapamätá si vami vybraný región a krajinu
  • Analytics: Sleduje vami navštívené stránky a vykonané interakcie
  • Analytics: Sleduje vašu polohu a región na základe IP adresy
  • Analytics: Sleduje váš čas strávený na každej stránke
  • Analytics: Zvyšuje kvalitu dát štatistických funkcií
  • Reklamná: Prispôsobí informácie a reklamu podľa vašich potreb napríklad na základe obsahu, ktorý ste predtým prezerali. (Momentálne nepoužívame cielené cookies)
  • Reklamná: Zhromažďuje osobne identifikovateľné informácie ako je IP a poloha
Uložiť a zatvoriť