Malosériovú automobilku Pagani založil v roku 1992 rovnomenný Horacio. Pôvodom Argentínčan kedysi úspešne viedol jednu z divízií značky Lamborghini. Práve magický taliansky cit pre výrobu kultových superšportov inšpiroval Horacia k založeniu vlastnej manufaktúry so sídlom neďaleko Modeny v severnom Taliansku. Na rozdiel od mnohých obdobne ambicióznych producentov superáut Pagani nielenže prežilo, ale postupne sa zaradilo medzi najrešpektovanejších výrobcov extrémnych a exkluzívnych automobilov. Kadencia limitovanej výroby tu pritom pozostáva len z približne jedného automobilu týždenne. Z už známych modelov Zonda či Huayra sú dnes v renomovaných kruhoch vysoko cenené skvosty.
Nová doba prináša nové výzvy – a to platí aj pre značku Pagani. Taliani sa pred časom intenzívne pohrávali s myšlienkou prechodu na elektrický pohon. A nezostalo len pri víziách. Po približne štvorročnom výskume a vývoji sa v Pagani rozhodli vývoj plne elektrického hyperšportu nateraz, takpovediac, „zarezať“. Odôvodnenie? Elektrické Pagani by bolo jednoducho príliš ťažké a chýbali by mu tie správne emócie.

Doba Utopie
Zavrhnutie konceptu elektrického pohonu nie je v prípade Horacia Pagani len prázdne gesto. Po úspešných modeloch Zonda a Huayra totiž automobilka predstavila v celkovom poradí už tretí nosný model s príznačným názvom Utopia. Pri bližšom skúmaní každý pochopí, že kontroverzné označenie je na mieste. Novinka je totiž v dnešnej optike priam dokonalým analógovým automobilom – ako zo starej školy.
V útrobách Utopie opäť pracuje dvanásťvalec pôvodom od Mercedes-AMG. Pohonná jednotka môže byť – šokujúco – spriahnutá aj so 7-stupňovou manuálnou prevodovkou! Konštrukčnou jednoduchosťou, nízkou hmotnosťou a puristickým zážitkom zo šoférovania sa Pagani nechal inšpirovať najmä svojimi klientmi. Spomenutý čisto zážitkový koncept – bez elektrického „dopingu“ – dnes už väčšine sofistikovaných superáut jednoducho chýba. Napokon, severotalianska konkurencia od Ferrari či Lamborghini vyradila rýdzo zážitkové manuálne prevodovky zo svojho repertoára už pred rokmi.

Neobyčajný superšport
Vývoj tretieho modelu s logom Pagani trval približne šesť rokov. Na detailoch tu skutočne záleží. Precízne uhladený dizajn sa vyhýba agresívnym prvkom a doplnkom. Línie karosérie – aj bez extrémneho dôrazu na aerodynamiku – dokážu generovať požadovaný prítlak, ktorý je nevyhnutný pre jazdnú stabilitu vo vysokých rýchlostiach.
Z estetického hľadiska možno ako samostatné umelecké dielo označiť napríklad spätné zrkadlá. Efektne a originálne sa Taliani pohrali aj so zadným prítlačným krídlom, ktoré je veľmi decentne zakomponované do zadných partií Utopie.

Dôraz na čo najnižšiu hmotnosť podčiarkuje ultraľahká, no mimoriadne pevná konštrukcia z uhlíkových vlákien. Svoje uplatnenie tu našli aj nové kompozitné materiály ako Carbo-Titanium a Carbo-Triax. Zavesenie kolies sa spolieha na tzv. letecký hliník. Hmotnosť vozidla sa podarilo udržať na hodnote len 1 280 kg – čo je dokonca o 67 kg menej než váži evolučne starší model Huayra.
Špeciálnu pozornosť si zaslúžia aj disky kolies. Inšpirované turbínou výrazne znižujú neželané vibrácie pod vozidlom. Interiér modelu Utopia sa drží tradičného štýlu značky Pagani. Okrem estetického zážitku kladú Taliani mimoriadny dôraz aj na použité materiály a precízne dielenské spracovanie. Milovníkov klasiky, ktorí dokážu žiť aj bez centrálnej dotykovej obrazovky, určite poteší množstvo štýlových analógových ovládačov. Na moderné digitálne trendy reaguje nanajvýš centrálny displej prístrojového panela.

Parametre, ktoré budia rešpekt
Centrálne umiestnenú pohonnú jednotku od AMG reprezentuje dvoma turbami prepĺňaný motor V12 s objemom 6,0 litra a 60-stupňovým rozovretím valcov. Maximálny výkon dosahuje dychberúcich 864 koní. Vrchol krútiaceho momentu s hodnotou 1 100 Nm je k dispozícii pri 6 000 ot./min.
Tieto bezpochyby pôsobivé parametre – aj napriek tomu, že automobilka zatiaľ nezverejnila údaje o maximálnej rýchlosti či zrýchlení – krotia nadrozmerné karbón-keramické brzdy. Výkon a sila motora smeruje výhradne na kolesá zadnej nápravy – a to buď prostredníctvom 7-stupňového robotizovaného manuálu XTrac, alebo klasickej 7-stupňovej manuálnej prevodovky.

Prvý prevodový stupeň sa radí efektne smerom k sebe a dozadu – podobne ako v pretekárskych špeciáloch. Automobilka chce svojim zákazníkom dopriať zážitok z klasického, puristického manuálneho radenia – aj napriek tomu, že pri danom výkone pohonnej jednotky nebolo konštrukčne jednoduché prispôsobiť napríklad synchronizačné krúžky.
Pagani plánuje z úvodnej série modelu Utopia vyrobiť len 99 kusov. Neskôr možno s veľkou pravdepodobnosťou očakávať aj príchod ďalších špeciálnych sérií – a v hre je tradične aj otvorená verzia. O odbyt tejto exkluzívnej novinky sa automobilka určite nemusí obávať – a to aj napriek astronomickej cenovke, ktorá je nateraz odhadovaná na viac než 2 milióny eur.

PAGANI UTOPIA
Motor: prepĺňaný zážihový V12 objem 6,0 l
Maximálny výkon: 635 kW (864 koní)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: nezverejnené
Maximálna rýchlosť: nezverejnené
Cena: od 2-miliónov EUR
Autor: PH
Foto: Pagani