Po turbulentnom roku 2020, kedy sme naplno pocítili dopad pandémie koronavírusu, sme od aktuálne sa končiaceho roka 2021 mali veľké ale zároveň aj opatrné očakávania. Či sa naplnili? Áno ale zároveň aj nie. Koronavírus je tu s nami stále a postupne sme sa s nim naučili žiť aj pri našej práci.
Automobilový sektor ale v aktuálnom roku postihla ďalšia katastrofa. Korona sa nepriamo podpísala aj pod kolaps dovtedy zaužívaných dodávateľských reťazcov. Vrchom „prúseru“ bola tzv. čipová kríza a kolabujúce predaje nových automobilov. Mnoho bežných ľudí sa tento problém dotkol pri kúpe, resp. konfigurácii svojho vysnívaného automobilu. Tí šťastnejší sa ho dočkali s odstupom niekoľkých týždňov až mesiacov a tí menej šťastní čakajú na svoje vysnívané nové auto ešte aj dnes!
Nebavíme sa tu pri tom o vyslovene exkluzívnych či drahých automobiloch ale bežných značkách. K najviac zasiahnutým značkám tzv. čipovou krízou nakoniec patrí naša domáca Škoda. V tejto súvislosti v nás doteraz kolujú veľmi zvláštne pocity, keď sme pri návšteve showroomov našich partnerov našli často krát de facto prázdne priestory s minimom nových automobilov.
Automobilový život išiel napriek tomu ďalej. A nás najviac tešili vcelku príjemné starosti, v podobe pretlaku nových testovaných vozidiel, ktorý sa nám ale nie vždy podaril reálne zosúladiť k našej absolútnej spokojnosti. V roku 2021 stal plnohodnotným členom nášho tímu preto aj Patrik, ktorý sa venuje profesionálnej video tvorbe. Celkom logicky dostal pod patronát náš youtube kanál.
Video formát je atraktívna forma prezentácie, ktorá zaznamenala v uplynulých rokoch veľký boom. My sme aj tu zostali verný filozofii autoINAK. Videá neprodukujeme ako na bežiacom páse. Tu sa snažíme naopak vždy vypichnúť nejakú reálnu emóciu, zážitok či zaujímavé porovnanie. Na primárny zdroj podrobných informácii o danom modeli tu aj nakoniec slúži formát nášho redakčného testu.
A postupne sme sa prepracovali k tomu najpodstatnejšiemu. Palivom a zároveň aj motorom každej redakcie, tu našu nevynímajúc, je jej publikum. A nás nesmierne teší, že v roku 2021 komunita autoinak.sk opäť citeľne povyrástla!
Obrovská vďaka patrí tu vám všetkým vám! Našim čitateľom, fanúšikom, sledovateľom a podporovateľom. Bez vás by naše snaženie nemalo žiadny zmysel. Všetkým Vám preto patrí jedno veľké a úprimne: ĎAKUJEME!
Rovnako úprimná vďaka nášho tímu zároveň smeruje aj k našim partnerom z prostredia automobiliek. Bez ich podpory by sme nedokázali zrealizovať ani jeden zmysluplný redakčný test. ĎAKUJEME!
Od januára až do decembra parkovalo v našej redakčnej garáži doteraz najviac, viac ako 60 testovaných automobilov. Vo všeobecnosti možno konštatovať, že aktuálne sa končiaci rok sa niesol jednoznačne v znamení mohutného nástupu elektrifikácie. Nejakou formou elektrickej výpomoci už disponovala drvivá väčšina testovaných modelov. Flotilu 5 čistých elektromobilov doplnilo až 10 nabíjateľných Plug-in Hybridov. Pre zaujímavosť dodajme, že neprávom zatracovanú naftu spaľovalo rovnako 10 testovaných modelov. Najpočetnejšia skupina pozostávala z čisto benzínových, resp. hybridných a mild-hybridných zážihových motorizácii.
Každý rok na tomto mieste zároveň hovoríme o úpadku klasických manuálnych prevodoviek. Zážitok z mechanického radenia sme si v roku 2021 mohli dopriať dokonca už len pri 8 testovaných modeloch!
Prehľad „nášho naj“ z roku 2021
Najčítanejšie testy za rok 2021:
1, Suzuki SX4 S-Cross
2, Lada Niva
3, Hyundai Tucson
4, Toyota Hilux
5, Kia Stonic
V roku 2021 ste najviac klikali na test rodinne orientovaného SUV s férovou cenovkou Suzuki SX4 S-Cross. S-Cross sa už mimochodom na našom trhu objavil aj vo svojej novej verzii, ktorú plánujeme otestovať v budúcom roku. Druhé miesto načítanejších článkov obsadila znovuzrodená Lada Niva, ktorú sme začiatkom roka otestovali na domácej pôde ako prvá redakcia. Tretie miesto v čítanosti patrí SUV bestselleru v podobe novej generácie Hyundai Tucson, v jeho hybridnej verzii. Štvrté miesto medzi top článkami obsadila vynovená Toyota Hilux, ktorú sme rovnako testovali medi prvými na domácej pôde. Prvú päticu a hegemóniu modelov s vyššou svetlou výškou podčiarkuje vynovená Kia Stonic, vo verzii s manuálnou prevodovkou.
Celkovo najčítanejšie testy za roky 2019 – 2021:
1, SsangYong Korando
2, Suzuki SX4 S-Cross
3, Lada Niva
4, Mitsubishi ASX
5, Volkswagen T-Cross
V rámci top čítanosti pre zaujímavosť pripájame aj štatistiku návštevnosti od vzniku portálu autoinak.sk. Prvé miesto tu patrí SUV, ktorého nová generácia spôsobila v našom priestore veľký ošiaľ. SsangYong Korando, sme pritom testovali v závere minulého roka. Druhé miesto patrí tohtoročnému víťazovi Suzuki SX4 S-Cross. A popularitu SUV dopĺňajú Lada Niva, Mitsubishi ASX a Volkswagen T-Cross.
Najmenej čítané testy za rok 2021
1, Mitsubishi Eclipse Cross
2, Opel Mokka e
3, Kia Stonic GT Line
V kontexte celkovej čítanosti je vždy zaujímavý aj pohľad na opačnú stranu rebríčka. Logickú nevýhodu tu majú najneskôr vypublikované články. Do prehľadu sme preto modely, ktoré sú na stránke zverejnené minimálne 14 dní. Najmenej čítaným testom roka 2021 je nateraz Plug-in hybridné Mitsubishi Eclipse Cross, ktoré nasleduje plne elektrický Opel Mokka e a prekvapujúco aj vynovený crossover Kia Stonic ale tentokrát vo svojej emočnej verzii GT Line.
Najporazenejšie video testy v roku 2021
1, SsangYong Korando 2WD
2, SsangYong Korando 4WD
3, Toyota Hilux vs. Toyota Land Cruiser
Nový SsangYong Korando mimochodom z hľadiska záujmu v roku 2021 kraľoval aj nášmu Youtube. Práve na základe veľkého záujmu sa vo videu okrem verzie s pohonom len prednej nápravy objavila aj model s pohonom všetkých kolies. Tretie miesto medzi videami patrí offroad porovnaniu modelov Toyota Hilux a Land Cruiser.
Testovaný model v roku 2021 s najvyššou cenovkou
1, BMW 630d xDrive Luxury Line: cena od 76 168 eur
2, RAM 1500 Limited: cena od 76 500 eur
3, Jeep Gladiator Launch Edition: cena od 73 740 eur
Aj keď sme tento rok nemali na klasický redakčný test nemali top vlajkovú loď niektorej z prémiových automobiliek, tak prvenstvo testovaného modelu s najvyššou cenovkou si pre seba tak či tak uchmatlo BMW. Pričinil sa o to model 6 GT v naftovej verzii 630 d xDrive, ktorý nakoniec vďaka početnej príplatkovej výbave citeľne prekonal druhý RAM 1500. Rovnako aj tretie „cenovkové“ miesto obsadil americký pickup Jeep Gladiator. Ten v porovnaní testovaných konfigurácii tesne predbehol vlajkovú loď značky Volvo – SUV model XC 90.
Testovaný model v roku 2021 s najnižšou cenovkou
1, Hyundai i20 cena od 10 890 eur
2, Kia Rio cena od 11 490 eur
3, Suzuki Ignis cena od 11 555 eur
Na opačnom konce rebríčka si prvenstvo medzi testovanými automobilmi uchmatol sympatický model Hyundai i20. V tomto kontexte bola pre nás i celkovo lepšiu objektivitu smerodajná vždy počiatočná cenovka, teda nie výsledná cena testovanej špecifikácie. Druhá priečka atraktívnej kúpy patrí nedávno testovanému modelu Kia Rio, ktorá nakoniec tesne podliezla sympaticky model Suzuki Ignis. Ak niekoho prekvapilo, že do tohto rebríčka sa neprepracoval rumunský zázrak Dacia Sandero, tak je to spôsobené tým, že sme testovali vždy len jeho top verziu. Tú reprezentuje outdoorový model Stepway, ktorého cenovka aktuálne štartuje na čiastke 12 250 eur.
Testovaný model v roku 2021 s najvyšším výkonom
Naším najvýkonnejším testovaným modelom v roku 2021 bol surový Američan, s nefalšovanou atmosférickou V8-čkou o výkone 440 koní. Mimochodom hneď za ním sa umiestnil jeho krajan, pickup RAM 1500, ktorého motorizácia V8 generuje výkon 401 koní.
Najemotívnejší test v roku 2021
Aj za rok 2021 sa nám dostalo do rúk množstvo automobilov, ktoré aj s odstupom dokážu vyvolať zimomriavky. Vybrať len jeden model je náročne. Surový Mustang, ako aj šoférsky mimoriadne príťažlivé BMW 4 Coupé či Alfa Romeo Giulia nakoniec zatienila malá Toyota GR Yaris. Na prvý pohľad nenápadný výkon 261 koní, tu do úplne inej dimenzie posúvajú čisto mechanické zážitky a športový pohon všetkých kolies.
Top tri autá v roku 2021 očami redaktorov autoinak.sk
Na úplný záver nášho prehľadu sezóny prinášame TOP tri individuálne automobilové výbery, zvolené podľa tandemu nášho testovacieho tímu.
Soňa
Za nami je ďalší rok a do mojej TOP trojicesa znova dostala aj značka Škoda. Nikoho asi veľmi neprekvapím výberom nového modelu Enyaq iV. Aj keď som na jednej strane presvedčená o tom, že ani dnes neexistuje jednoznačný názor či je striktná elektromobila tou jedinou a správnou cestou, tak zároveň jedným dychom dodávam, že keď už elektromobil tak nech je taký ako Enyaq. V už na prvý pohľad zaujímavej dizajnovej krabičke sa ukryva obrovský vnútorný priestor. Revolučná Škoda mi okrem toho vyhovuje aj z hľadiska výkonu a dojazdu. Samozrejme vlastnenie tohto modelu dáva reálny zmysel len v prípade prístupu k nabíjacej infraštruktúre.
To, že sa do môjho top výberu za rok 2021 dostala aj Dacia Sandero Stepway je pre mňa vlastne veľkým prekvapením. Je to presne ten druh automobilu od ktorého som pri mojom prvom kontakte reálne nič neočakávala. Pri jeho užívaní ma ale Stepway zároveň dokázal neustále niečím prekvapiť a potešiť. Lákavá cenovka je tu podľa časť mozaiky. Stepway si ma ale oveľa viac získal svojim v princípe moderným konceptom interiéru, jazdným komfortom, ako aj praktickou stránkou. Mojou jednoznačnou voľbou nielen do mesta by v tomto prípade bola automatická prevodovka. A áno, takúto vymoženosť už dnes v segmente malých áut ponúka aj Dacia.
A ak ma nejaký model dokázal v sumári prekvapiť ešte viac ako nová Dacia Sandero Stepway, tak je to veľké kórejské SUV SsangYong Rexton! Mohutný Rexton pôsobí majestátne no zároveň stále aj prijemne exoticky. A takáto kombinácia sa mi v sumári veľmi páči. Za stále rozumne peniaze tu jeho majiteľ získava „kus“ luxusne ladeného SUV, ktoré po cestách či necestách bezproblemov odvezie celú rodinu.
Peter
Prvým členom môjho top výberu je bez váhania Alfa Romeo Giulia. V tomto prípade ide o presne ten typ automobilu, pri ktorom sa vám, ak máte aspoň rochu v krvi šoférovanie automaticky rozbúcha srdce. Na mysli tu ale nemám taliansky zmysel pre dizajn. Giula je v prvom rade o čistokrvnom jazdnom temperamente a zážitkoch z poza volantu. A toto sú už v dnešným časoch reálne čoraz vzácnejšie prednosti! Vďaka tomu Talianke s radosťou odpustíte aj „drobnosti“ ako je reálne málo miesta v druhom rade či vyššia spotreba paliva.
Mustang síce nie je žiadnou novinkou no do našej redakcie sa na plnohodnotný test dostavil až v tomto roku. A aj keď som hneď od začiatku vedel, že toto bude týždeň plných emócii, tak divoký žrebec reálne opäť prekonal všetky moje očakávania. Dostupnosť surových alebo ak chcete až brutálnych zážitkov z jazdy je v tomto prípade len jedna rovina automobilovej vášne. Mustang ale okrem toho svojmu majiteľovi automaticky garantuje aj obrovskú pozornosť okolia, spojenú so statusom automobilovej legendy.
Aj keď sa obrovský americký pickup môže javiť na prvý pohľad ako číry nezmysel, tak pravdou je pravý opak. Ak by som si niekedy v živote mal vybrať len jeden univerzálny automobil, tak by to bol pravdepodobne práve RAM 1500. O zážitkoch z motorizácie V8 sa asi netreba príliš rozpisovať. RAM ale zároveň v jednom balení kombinuje aj reálne luxusný a rodinný automobil, ktorý na korbe dokáže hravo odviesť ťažký náklad. Celkovú mozaiku dotvárajú suverénne a komfortné jazdné vlastnosti na ceste a značný offroad potenciál.
A čo dodať na úplný záver? Ostaňme optimisti. Vo vypätých situáciách sa snažme vždy zachovať chladnú hlavu a predovšetkým sa všetci navzájom rešpektujme. My v autoinak.sk veríme, že nový rok 202 bude pre celú spoločnosť v každom smere výrazne lepší!
Náš redakčný tím zároveň začne počas januára 2022 zároveň písať už svoju štvrtú sezónu.
Tím autoinak.sk